ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ورزش و برنامه‌های توانبخشی شناختی می‌تواند سرعت تفکر را در افراد مبتلا به ام اس پیشرونده بهبود ببخشد

یک کارآزمایی بالینی بزرگ بین‌المللی تاثیر یک برنامه ۱۲ هفته‌ای ورزش هوازی یا توانبخشی شناختی یا ترکیبی از هر دو را بر سرعت تفکر در افراد مبتلا به ام‌اس پیشرونده که علائم تغییرات شناختی دارند را مورد بررسی قرار داد.

 

یک کارآزمایی بالینی بزرگ بین‌المللی آزمایش کرد که آیا یک برنامه 12 هفته‌ای ورزش هوازی یا توانبخشی شناختی یا ترکیبی از هر دو می‌تواند سرعت تفکر را در افراد مبتلا به ام‌اس پیشرونده که علائم تغییرات شناختی دارند، بهبود ببخشد یا خیر

 

نتایج نشان داد که صرف نظر از اینکه افراد در کدام گروه بودند، دو سوم شرکت‌کنندگان بهبودهایی را نشان دادند و روند بهبودی نیمی از آن‌ها نیز تا ۶ ماه بعد از کارآزمایی همچنان ادامه یافت. ترکیب هر دو رویکرد مزایا را افزایش نداد. این مطالعه شواهدی را بر این حقیقت اضافه می کند که مشکلات شناختی را می توان در افراد مبتلا به ام اس پیشرونده بهبود بخشید. (انواع ام اس)

 

این مطالعه توسط دکتر فاینشتاین از دانشگاه تورنتو رهبری و توسط ام اس کانادا حمایت  شد. انجمن ملی ام اس آمریکا نیز مطالعه تکمیلی از دانشگاه آلاباما را که شامل اضافه شدن اسکن های ام آر آی بود را برای دستیابی به نتایج بهتر برای مطالعات بزرگ تر حمایت کرد.

 

جزئیات بیشتر: در مجموع ۳۱۱ شرکت‌کننده از بلژیک، کانادا، دانمارک، ایتالیا، بریتانیا، و ایالات متحده آمریکا، همگی مبتلا به ام‌اس پیشرونده بودند و تغییرات شناختی را تجربه کرده بودند. مداخلات عبارت بودند از:

 

  • توانبخشی شناختی با رویکرد افزایشی و مبتنی بر رایانه برای بهبود سرعت پردازش مغز.
  • ورزش شامل تمرین هوازی فردی با استفاده از استپر درازکش بازو-پا.
  • کار شناختی ساختگی شامل آموزش اینترنتی ارائه شده به صورت انفرادی.
  • تمرین ساختگی شامل تمرینات کششی و تعادلی غیر هوازی.

 

شرکت کنندگان به یکی از چهار گروه تقسیم شدند، که در آن مداخلات زیر را دو بار در هفته و طی ۱۲ هفته دریافت کردند:

  • توانبخشی شناختی به همراه ورزش ساختگی
  • ورزش هوازی به اضافه تکلیف شناختی ساختگی
  • توانبخشی شناختی به همراه ورزش هوازی (مداخله ترکیبی)
  • کار شناختی ساختگی و تمرین ساختگی

 

آزمون شناختی با استفاده از آزمون نمادهای رقمی انجام شد که سرعت پردازش مغز را اندازه گیری می کند.

 

یافته‌ها: پس از ۱۲ هفته، تفاوت معنی‌داری در آزمون‌های شناختی بین چهار گروه درمانی مشاهده نشد. با این حال، دو سوم از کل شرکت‌کنندگان، صرف‌نظر از نوع مداخله دریافتی، در ۱۲ هفته مداخله در مقایسه با نمرات آزمون خود در شروع مطالعه، بهبود قابل‌توجهی در سرعت پردازش نشان دادند. تقریباً ۵۰٪ از شرکت کنندگان این پیشرفت ها را در سرعت پردازش در پیگیری ۶ ماهه حفظ کردند.

 

چرا این نتایج مهم است؟ این کارآزمایی بزرگ شواهدی را ارائه می‌کند که می‌توان شناخت را در افراد مبتلا به ام‌اس پیشرونده بهبود بخشید. ممکن است شرکت‌کنندگانی که پیشرفت‌هایی را نشان دادند، این نتیجه را بخاطر بیشتر فعال بودن در آزمایش بدست آورده باشند، این مساله به مزایای بالقوه افزایش فعالیت‌های فکری، فیزیکی و اجتماعی فرد که مقاومتی در برابر آسیب در مغز ایجاد می‌کند، اشاره دارد که به عنوان «ذخیره شناختی» شناخته می‌شود.

 

مقاله “توانبخشی شناختی و تمرینات ایروبیک برای بهبود مشکلات شاختی در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس پیشرونده” لینک در اکتبر ۲۰۲۳ در نشریه آنلاین لنست نورولوژی منتشر شد.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید