ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

نتایج مثبت کارآزمایی فاز ۲ درمان ام اس با سلول های بنیادی گزارش شد

تیمی از بیمارستان دانشگاه Hadassah در اسرائیل نتایج کارآزمایی بالینی فاز ۲ “درمان سلول های بنیادی مزانشیمی در ام اس فعال و پیشرونده” را منتشر کرده است. “سلول های بنیادی مزانشیمی” سلول های بنیادی بالغی هستند که در چندین نقطه از بدن، از جمله مغز استخوان، پوست و بافت چربی یافت می‌شوند. شرکت کنندگان ۴۸ نفر با ام اس پیشرونده و سطح ناتوانی متوسط ​​تا شدید بودند.

 

نتایج مثبت کارآزمایی فاز 2 درمان ام اس با سلول های بنیادی گزارش شد

 

در این مطالعه افراد به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه با سلول های بنیادی تزریق شونده در ورید (داخل وریدی) تحت درمان قرار گرفتند، یک گروه با سلول های بنیادی تزریق شونده داخل مایع نخاع تحت درمان قرار گرفتند (داخل نخاعی) و یک گروه تحت درمان با دارونما قرار گرفتند. بعد از ۶ ماه، کسانی که تحت درمان با دارونما بودند سلول‌های فعال دریافت کردند و گروه‌های دیگر دوز دوم سلول‌های فعال و یا دارونما دریافت کردند. همه شرکت‌کنندگان با اقدامات مختلف تحت کنترل قرار گرفتند تا سعی شود فایده و ایمنی این درمان تشخیص داده شود و بهترین راه برای تجویز این سلول ها مشخص شود. به نظر می‌رسد که سلول ها به خوبی تحمل می‌شوند، و هیچ عارضه جانبی جدی در این درمان وجود ندارد.

 

شرکت‌کنندگان در گروه‌های درمان به طور قابل توجهی نسبت به گروه دریافت کننده دارونما پیشرفت معلولیت کمتری داشتند. اقدامات مختلفی، از جمله میزان عود، در گروه داخل نخاعی به طور قابل توجهی بهبود یافته است. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که آزمایش فاز ۳ برای آزمایش بیشتر ایمنی و اثربخشی این روش درمانی در تعداد بیشتری از افراد مبتلا به ام اس، ضروری است.

 

مقاله “اثرات سودمند پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی اتولوگ در مولتیپل اسکلروزیس پیشرونده فعال”، نوشته پانایوتا پترو، ابراهیم کاسیس، نتا لوین، فریدمان پل، یل بکنر، تال بنویل، فردریک کوسیما اورتل، میشل شیل، میشل هلیمی، نور یقمور، تامیر بن هور، آریل گینزبرگ، یاردن لوی، اودد آبرامسکی و دیمیتریوس کاروسیس، در تاریخ ۳۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ در مجله Brain منتشر شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۲۳ دسامبر ۲۰۲۰

۹+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید