ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

عوامل اجتماعی-اقتصادی مرتبط با بینایی و سلامت روان در افراد مبتلا به ام اس

محققان دانشگاه جان هاپکینز دو مطالعه را در مورد تأثیر وضعیت اجتماعی و اقتصادی بر ام اس گزارش کردند. مطالعات ارتباط بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی و افزایش آسیب رشته عصبی شبکیه و از دست دادن بینایی و افسردگی و اضطراب را نشان می‌دهد. مطالعات بیشتری برای درک ماهیت این ارتباط ها مورد نیاز است، اما داده ها اهمیت درک نقش عوامل اجتماعی-اقتصادی در ام اس را نشان می‌دهد و سرنخ‌هایی برای به حداقل رساندن تأثیر آنها ارائه می‌دهد. این تحقیق تا حدی توسط انجمن ملی ام اس آمریکا تامین شد.

 

عوامل اجتماعی-اقتصادی مرتبط با بینایی و سلامت روان در افراد مبتلا به ام اس

 

  • بهبود دسترسی به مراقبت با کیفیت ام اس در طیف فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی به معنای درک چگونگی تجربه و درک هر گروه از افراد درمورد بیماری و شناسایی عواملی است که دسترسی به مراقبت را محدود می‌کند.
  • در یک مطالعه، محققان با استفاده از توموگرافی انسجام نوری (اسکن اعصاب پشت چشم) ارزیابی کردند که آیا وضعیت اجتماعی-اقتصادی با آسیب فیبر عصبی شبکیه و از دست دادن بینایی مرتبط است یا خیر. آنها ۷۸۹ نفر را که اطلاعات اجتماعی-اقتصادی آنها (با استفاده از کد پستی) در ۱۰ سال پس از شروع ام اس در دسترس بود، تجزیه و تحلیل کردند. وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر با نرخ سریع‌تر آسیب عصب شبکیه و از دست دادن بینایی همراه بود. آنهایی که در محروم‌ترین گروه بودند بیشتر زن، سیاه پوست، سیگاری‌های فعلی (افرادی که در حال حاضر سیگار می‌کشند) و افراد چاق بودند.
  • نتایج همچنین ارتباط بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر و ایجاد بیماری‌های همراه (بیماری‌هایی در کنار ام اس مانند فشار خون بالا، افسردگی و آپنه خواب) را نشان می‌دهد. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که مطالعه بیشتر برای تعیین دلیل این ارتباط، و به ‌ویژه تعیین اینکه آیا پرداختن به بیماری‌های همراه می‌تواند تأثیر وضعیت اجتماعی-اقتصادی بر پیشرفت ام‌اس را خنثی کند، ضروری است.
  • در مطالعه دوم، این تیم ارتباط بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی، نژاد/قومیت، و سلامت روان را بررسی کردند. اطلاعات مربوط به ۲۰۹۵ فرد مبتلا به ام اس از طریق یک نظرسنجی مبتنی بر وب ملی آمریکا جمع آوری شد. وضعیت اجتماعی و اقتصادی با استفاده از کد پستی تعیین شد.
  • کسانی که پایین‌ترین وضعیت اجتماعی-اقتصادی را داشتند به احتمال زیاد سیاه پوست یا اسپانیایی تبار/لاتین بودند. وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر (اما نه نژاد/قومیت) با افزایش افسردگی و اضطراب مرتبط بود. کسانی که وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتری داشتند، احتمال بیشتری داشت که پس از دریافت مراقبت های بهداشت روانی، علائمشان بهبود یافته شود. نسبت بیشتری از سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبار/لاتین‌ها گزارش می‌دهند که «قطعاً می‌روند» که مراقبت‌های بهداشت روانی دریافت می‌کنند اگر خدمات در همان مکان ارائه‌دهندگان مراقبت‌های ام‌اس ارائه شود.

 

اگرچه برای درک ماهیت ارتباط بین ام اس و وضعیت اقتصادی-اجتماعی به اطلاعات بیشتری نیاز است، اما این مطالعات اطلاعات مهمی را در مورد اهمیت مطالعه این پیوندها ارائه می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که همه افراد مبتلا به ام اس به مراقبت‌های مورد نیاز خود دسترسی دارند.

 

مقاله “نابرابری اجتماعی-اقتصادی با تخریب سریع‌تر عصب شبکیه در مولتیپل اسکلروزیس مرتبط است” لینک نوشته دکتر النیس واسیلیو، دکتر آنجلیکا فیلیپاتو، دکتر دانیلا پیمنتل، دکتر کرکوریوس کالایتزیدیس، دکتر هنریک اهرارت، دکتر جفری لیمب، دکتر شیو سیدها، دکتر الیاس سوتیرکو و دکتر کاترین فیتزرالد منتشر شده در مجله Brain منشر شد.

 

مقاله “تأثیر وضعیت اجتماعی-اقتصادی بر سلامت روانی و رفتار سلامت جویانه در میان نژاد و قومیت های مختلف در یک گروه مولتیپل اسکلروزیس بزرگ” لینک نوشته دکتر دانیلا پیمنتل مالدونادو، دکتر جاستین آر. اوسبیو، دکتر لیلیانا آمزکوآ، دکتر النی اس. واسیلیو، دکتر الن کریستوف موروی هموند، دکتر رافالا اومتون (پیزولاتو)، دکتر آیدانیس بریوس مورالس، دکتر ایرینا رادو، دکتر کارولینا یونته و دکترکاترین فیتزرالد در نشریه ام اس و اختلالات مرتبط منتشر شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۲۹ دسامبر ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید