ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

زنبور درمانی و ام اس

اپی تراپی (درمان با زهر زنبور عسل) استفاده دارویی از زنبورها یا فرآورده‌های زنبور عسل است. هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد زنبور درمانی یک درمان مؤثر برای مبتلایان به ام اس است.

 

زنبور درمانی و ام اس

 

زنبور درمانی شامل دریافت ۴۰ نیش در یک جلسه است. برای بی حس کردن پوست و کاهش درد از یخ استفاده می‌شود. ممکن است بیش از یک جلسه در هفته انجام شود. تئوری درمان زنبور درمانی این است که نیش زنبور باعث التهاب می‌شود و این امر منجر به واکنش ضد التهابی سیستم ایمنی بدن می‌شود. گفته می‌شود که این درمان برای افرادی با طیف وسیعی از شرایط پزشکی از جمله ام اس می‌تواند مفید باشد. البته این ادعا تاکنون توسط هیچ تحقیق یا منبع علمی ثابت و تایید نشده است.

 

تحقیقات پزشکی کمی برای حمایت از زنبور درمانی انجام شده است. در سال ۲۰۰۵ یک کارآزمایی بالینی کوچک، افرادی که هر هفته زنبوردرمانی داشتند را با گروهی که هیچ درمانی نداشتند مقایسه کرد. نتایج با بررسی پلاک‌ها (با استفاده از اسکن MRI)، میزان عود، ناتوانی، خستگی و کیفیت زندگی گرفته شد. پس از ۲۴ هفته، هیچ تفاوتی بین دو گروه در مورد هیچکدام از این فاکتورها مشاهده نشد.

 

یک مطالعه کوچک دیگر، به استفاده از زنبور درمانی در افرادی که مبتلا به ام اس پیشرونده هستند پرداخت. اگرچه این مطالعه نشان داد که زنبوردرمانی، درمانی بی خطر است، اما با توجه به تعداد کم افراد درگیر این مطالعه نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که این درمان تاثیرگذار است یا خیر.

 

در سال ۲۰۰۸، مروری بر رویکردهای غیر متعارف برای درمان ام اس نشان داد که تنها شواهدی حاشیه‌ای برای تاثیر زنبوردرمانی وجود دارد. در سال ۲۰۱۴، در بررسی شواهد، آکادمی مغز و اعصاب آمریکا نتیجه گرفت که زنبور درمانی در عود ام اس، ناتوانی، خستگی، پلاک‌ها و کیفیت زندگی (مرتبط با سلامتی) احتمالاً بی‌تاثیر است.

 

برخی از افراد می‌توانند یک واکنش آلرژیک شدید و بالقوه کشنده نسبت به نیش زنبور داشته باشند. هرکسی که این روش درمانی را انجام می‌دهد، سریعاً باید داروهای آنتی هیستامین (ضد حساسیت) مناسب دریافت کند. پیش از انجام این درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.mstrust.org.uk

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید