ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

لرزش در ام اس

لرزش یک حرکت غیر ارادی در اندام، بدن یا سر است که می تواند در ام اس رخ دهد. این مشکل در شرایط پزشکی دیگر مانند بیماری پارکینسون نیز اتفاق می افتد.

 

لرزش در ام اس

 

لرزش یک حرکت غیر ارادی در اندام، بدن یا سر است که می تواند در ام اس رخ دهد. لرزش در شرایط پزشکی دیگر مانند بیماری پارکینسون نیز اتفاق می‌افتد، همچنین ممکن است توسط برخی داروها برانگیخته شود. این عارضه همچنین می‌تواند خانوادگی باشد. لرزش را می‌توان بر اساس زمان وقوع طبقه‌بندی کرد:

 

  • لرزش عامدانه – این نوعی از لرزش است که در ام اس مشاهده می‌شود. به طور کلی در حین حرکت بدنی ایجاد و تشدید می‌شود. وقتی شخص در حال استراحت است هیچ لرزشی را تجربه نمی کند. وقتی فرد سعی می‌کند چیزی را بگیرد یا به آن برسد، یا می خواهد دست یا پای خود را به یک نقطه دقیق منتقل کند، لرزش ایجاد و برجسته‌تر می‌شود. این رایج‌ترین و عموماً ناتوان‌کننده‌ترین شکل لرزش است که در افراد مبتلا به ام اس رخ می‌دهد.
  • لرزش ژستی – این نوع لرزش در صورت حمایت از اندام یا تمام بدن در برابر نیروی جاذبه شدیدترین حالت خود را بروز می‌دهد. به عنوان مثال، فردی که لرزش ژستی دارد، هنگام نشستن یا ایستادن لرزش دارد، اما هنگامی که دراز کشیده است خیر.
  • لرزش در حالت استراحت – این نوع لرزش عموماً در صورت استراحت آن اندام در بشترین حالت است و با حرکت آن اندام کم می‌شود. این نوع لرزش بیشتر از بیماری ام اس در بیماری پارکینسون رخ می‌دهد.

 

لرزش به دلیل وجود مناطق آسیب‌دیده در مسیرهای عصبی پیچیده که وظیفه هماهنگی حرکات را بر عهده دارند، به وجود می‌آید. مبتلایان به ام اس که دچار لرزش هستند همچنین ممکن است علائم همراهی از جمله مشکل در صحبت کردن (دیسارتریا) یا مشکل در بلع (دیسفاژی) را تجربه کنند (فعالیت هایی که توسط بسیاری از همان مسیرها که در هماهنگی حرکات دخیل هستند، انجام می‌شوند).

 

لرزش ممکن است فعالیت های ساده را بسیار چالش برانگیز کند – مانند لباس پوشیدن و غذا خوردن. علاوه بر این، می‌تواند تأثیر عاطفی و اجتماعی مهمی داشته باشد، به ویژه هنگامی که افراد تصمیم می‌گیرند به خاطر احساس خجالت بابت لرزش، خود را  از دیگران و جامعه دور نگاه دارند. اگر در مورد بیماری ام اس اطلاعات کافی ندارید، مطلب ام اس چیست؟ و اگر علائم ام اس را نمی‌دانید مطلب علائم بیماری ام اس را مطالعه کنید.

 

درمان لرزش

لرزش یک علامت دشوار برای درمان است. کادر درمانی شما ممکن است داروهای مختلفی را برای درمان امتحان کند. روی برچسب این داروها چیزی درمورد توان درمان لرزش نوشته نشده است، به این معنی که سازمان غذا و داروی آمریکا این داروها را برای درمان لرزش در بیماران ام اس تایید نکرده است. داروهایی که برای درمان لرزش مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل کلونازپام و ایزونیازید می‌شود که اطلاعات مربوط به این داروها در صفحه اختصاصی آنها درج شده است. لازم به ذکر است که از خود درمانی با دارو پرهیز کنید و درمان دارویی را فقط با مشورت پزشک و نظارت وی مصرف کنید.

 

خوردن و آشامیدن با لرزش می‌تواند چالش برانگیز باشد. اضافه کردن وزنه‌های کوچک به ظروفی که بیمار ام اس دچار لرزش در آن ها غذا می‌خورد می‌تواند به او کمک کند، همچنین و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات نیز می‌تواند کمک بزرگی باشد. متخصص کاردرمانی می تواند در مورد وسایل کمکی برای کمک به سایر فعالیت های زندگی روزمره که ممکن است تحت تأثیر لرزش باشند – مانند نوشتن، لباس پوشیدن و پخت و پز – بیمار را راهنمایی کند. فیزیوتراپی‌ها می‌توانند در هنگام لرزش بدن یا اندام‌ها که تحرک را به چالش می‌کشد و خطر افتادن را افزایش دهد، به بیمار کمک کنند.

 

چند مطالعه کوچک در مورد حشیش (ماری جوانا پزشکی) نشان داده‌اند که ممکن است مصرف این ماده به لرزش کمک کند – اگرچه برای اثبات ایمنی و اثربخشی این ماده برای بهبود لرزشش در بیماران ام اس  مطالعه بیشتری لازم است و مصرف خودسرانه آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

در موارد محدود و بسیار ناتوان‌کننده لرزش ممکن است از روش تحریک عمیق مغز استفاده شود.

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید