ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

داروی خوراکی مالاریا برای افراد مبتلا به ام اس پیشرونده اولیه مفید است

محققان با استفاده از یک طرح مطالعه‌ای منحصر به فرد، شواهدی پیدا کردند که داروی مالاریا هیدروکسی کلروکین خوراکی باعث کاهش پیشرفت ناتوانی در گروه کوچکی از افراد مبتلا به ام اس پیشرونده اولیه می‌شود. برای تعیین اینکه آیا هیدروکسی کلروکین می‌تواند به طور ایمن برای کند کردن پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به ام اس پیشرونده اولیه مورد استفاده قرار گیرد یا خیر، مطالعات بیشتر و آزمایش‌های بزرگتر و کنترل شده مورد نیاز است.

 

داروی خوراکی مالاریا برای افراد مبتلا به ام اس پیشرونده اولیه مفید است

 

  • ام اس پیشرونده اولیه (PPMS) با بدتر شدن عملکرد عصبی (تجمع ناتوانی) از شروع علائم، بدون عود یا بهبودی در مراحل اولیه مشخص می‌شود. یک دارو – اوکرووس (اوکرلی زومب) – توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان ام اس پیشرونده اولیه تأیید شده است. گزینه‌های درمانی بیشتری برای ام اس پیشرونده و همچنین طرح‌های خلاقانه برای کارآزمایی‌های بالینی نیاز است تا بتوانیم با سرعت بیشتری درمان‌ها را برای محافظت از سیستم عصبی در برابر آسیب و کند یا متوقف ساختن پیشرفت ام اس آزمایش کنیم.
  • این تیم یک داروی خوراکی به نام هیدروکسی کلروکین را آزمایش کردند که برای درمان مالاریا، آرتریت روماتوئید و لوپوس استفاده می‌شد. این دارو باعث کاهش فعالیت سلول‌های مغزی به نام میکروگلیا می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که میکروگلیا در بدتر شدن ناتوانی در ام اس نقش دارد.
  • برای تعیین اینکه آیا هیدروکسی کلروکین می‌تواند در آزمایش‌های بزرگ و کنترل شده در افراد مبتلا به ام اس پیشرونده اولیه آزمایش شود یا خیر، این محققان از یک طرح مطالعه‌ای جدید استفاده کردند. بر اساس داده‌های به دست آمده در مطالعات بالینی بزرگ روی افراد مبتلا به PPMS، به جای یک مطالعه سنتی که افراد تحت درمان با داروی موردنظر را با افراد تحت درمان با دارونمای غیر فعال مقایسه می‌کرد، میزان مورد انتظار پیشرفت ناتوانی (اینکه در ۴۰ درصد از شرکت کنندگان اتفاق می‌افتد) تعیین شد. سپس آنها بررسی کردند که آیا درمان با هیدروکسی کلروکین می‌تواند درصد نرخ ناتوانی در ۳۵ فرد مبتلا به ام اس پیشرونده اولیه را کاهش دهد یا خیر.
  • این مطالعه به هدف خود رسید، زیرا ناتوانی در ۲۳ درصد از شرکت کنندگان پیشرفت کرد، در مقایسه با ۴۰ درصد مورد انتظار. عوارض جانبی جدی در ۱۲٪ از شرکت کنندگان رخ داده است، اما بعید است که مربوط به درمان با هیدروکسی کلروکین باشد. تقریباً یک سوم شرکت کنندگان عوارض جانبی دیگری را در رابطه با هیدروکسی کلروکین (خواب هشیار، حالت تهوع، ناراحتی معده و وزوز گوش) تجربه کردند.
  • نویسندگان این مقاله خاطرنشان می‌کنند که بر اساس این نتایج، مطالعات بیشتر و آزمایش‌های بزرگتر و کنترل شده برای تأیید اینکه آیا هیدروکسی کلروکین می‌تواند ناتوانی را در افراد مبتلا به ام اس پیرونده کند کند یا خیر، ضروری است.
  • این کارآزمایی با کمک هزینه‌های برنامه MS Translational Clinical Trials از موسسه مغز Hotchkiss در دانشگاه کلگری کانادا انجام شد.

 

مقاله “هیدروکسی کلروکین برای مولتیپل اسکلروزیس اولیه” نوشته دکتر مارکوس کوچ، دکتر لاون متز و همکارانشان (در دانشگاه کلگری، کانادا و سایر موسسات) لینک در نشریه Annals of Neurology منتشر شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۴ اکتبر ۲۰۲۱

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید